Kategorier
Ikke kategoriseret

Mennesket bag fagpersonen

Vi kender alle sammen situationer, hvor det skal gå stærkt. Det kan resultere i, at vi kommer til at vrisse af de andre – eller også bliver vi selv vrisset ad. Ofte kan det virke uhensigtsmæssigt og måske direkte ulogisk, at vi bliver vrisset ad. Vi spurgte/gjorde/sagde/undlod jo kun for at hjælpe. 

Det er nu bare engang sådan, at jo mere stresset menneskehjernen er, jo dårligere er den til at sætte sig i ’den andens’ sted. I HabitusHusene tror vi på, at mennesker gør det godt – når de kan. Det skal vi være gode til at huske på – især når vi er trætte, sultne, stressede eller frustrerede.  

Når frustrationsniveauer stiger, glemmer vi ofte at se hinanden som individer. Vi bliver mindre nærværende og dårligere til at fortolke den andens intentioner. Fagpersoner, der befinder sig i stressede situationer, er også mennesker. Det kræver de rette værktøjer at holde fast i dette, selv når bølgerne går højt.

Når vi bliver stressede og frustrerede i en organisatorisk kontekst – eksempelvis i HabitusHusene – skal vi lære at se den anden som et menneske. Det mest beroligende og afstressende, som man kan gøre, er at sørge for, at man ser de mennesker, man er omringet af, som mennesker. Menneskerne omkring os er kollegaer, venner, pårørende, bekendte etc., og de har gode intentioner med deres handlinger. Også selvom det kan virke som om, at de får sagt alt det forkerte, eller at de hele tiden ender med at stå i vejen. 

Faglig omsorg i HabitusHusene 

Hvis vi mister evnen til at se hinanden som de mennesker, der ligger bag fagpersonerne, mister vi evnen til at være nærværende. I HabitusHusene arbejder vi med begrebet ’Faglig omsorg’. Ingen former for omsorg kan finde sted, hvis man har mistet evnen til at være nærværende. Læs mere om, hvordan vi arbejder med faglig omsorg i Habitus her.  

Vi er indrettet sådan, at når vi ikke føler, vi bliver set som individer, så stiger vores frustrationsniveau. Får man på sin arbejdsplads en fornemmelse af, at man er reduceret til en funktion, så føler man sig ikke mødt, og man bliver dårligere til møde andre mennesker mentaliserende. Når man, som vi gør i HabitusHusene, arbejder med at møde andre mennesker mentaliserende, er vi skakmat, når vi ikke bliver mødt som individer. Lær mere om mentalisering og forråelse her.

Vi skal ledes ud af frustration

Når der i organisationer er perioder med et meget højt pres, enten udefra eller indefra, skal ledelsen opbygge rammer, regler og møder, hvor man kan være sammen om at undersøge de gode intentioner og se på hinanden som mennesker. Ledelsen skal være god til at skabe rutiner, hvor vi bliver tvunget til at se hinanden som mennesker. Vi skal hjælpes til at se ’de andre’ som mennesker, og ’de andre’ skal hjælpes til at se os som mennesker. 

Den bedste medicin mod frustration er empatisk nærvær. Den store, paradoksale udfordring her er dog, at empatien er det første, der sættes ud af spil, når frustrationsniveauet bliver højt. Når frustrationen raser, så mister vi vores evne til at være empatisk nærværende. I hvert HabitusHus er det derfor ledelsens ansvar at være på forkant med den frustration, der potentielt kan opstå blandt fagpersoner i pressede situationer. Således at frustrationerne ikke kommer til at gennemsyre en hel organisation. Når vi er pressede, har vi brug for at blive ledt til at kunne se andre som mennesker med gode intentioner igen. 

Fagpersoner er også mennesker – og mennesker gør det så godt, de kan. Det er hvert fald vores tilgang i Habitus.

Vil du vide mere om, hvordan vi arbejder med pædagogiske metoder og organisatoriske strukturer i Habitus? Læs mere om Habitus-organisationen her.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s