Kategorier
Ikke kategoriseret

Hvad er en god metode?

”Det skal være metoden, der tilpasses individet, og aldrig individet der skal tilpasses metoden”, fortæller direktør i Habitus, Martin Godske. 

Martin har været direktør i Habitus siden 2017, og han har en mission for den pædagogik, der bliver ført på sociale bosteder. 

Martin Godske fortæller, at rigide metoder har været et problem i den socialpædagogiske branche, så længe han kan huske. ”Da jeg begyndte at arbejde med visualiseret struktureret pædagogik for tyve år siden, troede vi, at vi havde fundet én metode, der kunne hjælpe alle. Og at alle mennesker med autisme derfor skulle passe ind i den metode.” 

Det har ifølge Martin vist sig at være en stor fejl. ”En pædagogisk metode skal have en vis regularitet og give en fælles forståelse for, hvad et individ er, men der skal altid være en individuel tilpasning. Vi skal aldrig tvangsforme mennesker ind i en metode – og vi må aldrig blive irriteret på mennesker, der ikke passer ind i vores metodeapparater”. 

Hvis metoden ikke virker, så er det metoden, den er gal med

Metode betyder: ”Systematisk og fastlagt fremgangsmåde som anvendes, når et arbejde skal udføres eller et problem løses”. Når man arbejder med en pædagogisk metode, giver det kun mening, hvis den løser det problem, den er sat i verden til. I HabitusHusene skal formålet med alle pædagogiske interventioner være at minimere problemskabende adfærd og maksimere livskvalitet. Hvis en metode ikke gør det, så er det ikke den rette metode. 

Såfremt man bliver mekanisk i sit metodebrug, skal man være særlig opmærksom, fortæller Martin Godske. Så snart man har låst sig så meget fast på en metode, at man glemmer at se på, om det er en metode, der gavner det menneske, man skal drage omsorg for, så mister metoden sin eksistensberettigelse. 

En struktur, der hjælper med at vurdere metoden

I HabitusHusene arbejder alle efter den samme årsstruktur – men med individualiserede pædagogiske metoder. Strukturen bliver i Habitus kaldt årshjulet. Årshjulet er den overordnede organisatoriske struktur, der sikrer, at alle metoder bliver vurderet og revurderet flere gange årligt. Bidrager metoderne med livskvalitet, eller gør de ikke? Og hvad skal til, for at den enkelte borger kan få mere livskvalitet? 

”Vi har lært, at vi i Habitus har brug for at have en systematik, der hjælper os med at forbedre og udvikle vores pædagogiske metoder løbende”, fortæller Martin Godske. Årshjulet er en struktur, alle bosteder i Habitus følger, der garanterer systematik og skaber plads til refleksion over egen praksis. 

Du kan se mere om Habitus’ årshjul her.

Mennesket først 

Metode-rigiditet skal anskues som en rød lampe i social- og omsorgssektoren, fortæller Martin Godske: ”Når personalegrupper begynder at tale om metoder som det styrende element, så skal man begynde at være rigtig opmærksom på forråelse”.  

Du kan læse mere om arbejdet for at minimere forråelse i HabitusHusene her.

Ifølge Martin er det vigtigste, at de pædagogiske metoder, man benytter sig af, aldrig bliver instrumentelle. Metoder skal altid have en vis regularitet, men det er essentielt, at metoderne altid kan tilpasses individets behov. Metoderne er til for at hjælpe individer. Individer er aldrig til for at passe ind i metoder. 

Den bedste metode, er den metode, der bidrager med mest mulig livskvalitet. 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s